در میان گروه‌های اجتماعی نیز اولویت آنان عبارت است از: دانشجویان، معتادان، مخالفان سیاسی نظام، دختران فراری، کودکان خیابانی، بهائیان، لائیک‌ها و معلولان جسمی و مبتلایان به بیماری‌های صعب‌العلاج.
بی‌دین‌ها غالباّ دنبال آیینی هستند که هیچ الزام مشخصی را به همراه ندارد. لذا مبلغان مسیحی توفیق قابل توجهی در جذب آنان دارند. همچنین مخالفان سیاسی نظام نیز جهت جبران خسارت‌های مادی و معنوی‌شان در قبال برقراری حکومت‌اسلامی بهترین راه را در زمینه عقیدتی حرکت در مسیر مسیحیت انحرافی می‌یابند.
درباره تبلیغ مسیحت در دانشگاه نیز باید گفت که با توجه به اخبار متعدد و متواتر از فعالیت مبشرین مسیحی در میان دانشجویان، باید زنگ خطر به صدا درآورد. البته هرچند اغلب دانشجویان مسلمان از زیرپانهادن شریعت مبین اسلام پرهیز دارند اما چنین تبلیغاتی باعث بروز مسائل حاشیه‌ای و غیر اخلاقی، مشروبات الکلی و پارتی‌ها و مهمانی‌‌های مختلط، بدحجابی و بی‌حجابی، در میان آنان می‌شود.
۲ـ۲ـ۵ـ۵٫ کلیسای خانگی:
یکی از روش‌های مورد استفاده در تبلیغ مسیحیت بهره‌برداری از کلیسای خانگی است. متاسفانه در سالهای اخیر شاهد «ترویج شبکه کلیساهای خانگی» در کشور بخصوص در شهرهای مذهبی هستیم. به طوری که از گزارش روزنامه‌ها و خبرنامه‌ها استفاده می‌شود مسیحیت تلاش گسترده‌ای را برای گسترش هدفمند کلیساهای خانگی صورت داده است. مثلاً بنا به گزارش عصر ایران اخبار رسیده حکایت از کشف ۲۰۰ کلیسای خانگی در شهر مشهد دارد.[۱۷۶]
البته باید دانست که با توجه به وجود کلیساهای بزرگ در برخی از شهرها پرداختن به ترویج کلیساهی خانگی در ایران دارای اهداف بسیار مرموزی است که نمی‌توان به سادگی از کنار آن گذشت. باید از خود پرسید «چرا کلیسای خانگی؟» در حالیکه در تهران حدود ۳۰ کلیسا با سالنهای بزرگ وجود دارد که در طول هفته اغلب خالی هستند، هدف اینها از ترویج کلیسای خانگی چیست؟ چرا به کلیسا نمی‌روند و به جای آن دختران و پسران جوان را در خانه‌ها جمع می‌کنند؟ در پاسخ باید دلایل زیر را بیان کنیم:
اولاً: قصد آنها کم کردن تعداد جوانان مسلمان و دین‌گریزی و پوچی در آنهاست و برای آنها مهم نیست که افراد چقدر به مسیح ایمان دارند،‌ آنها می‌خواهند افراد مسلمان نباشند.
ثانیاً: کلیسا آداب و رسوم خاص خودش را دارد امّا در محیطی دربسته و فاقد هرگونه ارزش مذهبی هر کاری را می‌توان کرد.
ثالثاً: آنها در بین جوانان باحرف‌های خود نوعی احساس تنفر به اسلام و بدبینی نسبت به جمهوری اسلامی ایران و دولت ایجاد که از این جو بدبینی در زمانی مناسب به نفع اربابان خود استفاده کنند واین مهم هم در داخل کلیساهای رسمی میسر نیست.
باید تاکید نمود که کلیساهای خانگی در اصل ابزاری ساخته و پرداخته دست دشمنان اسلام هستند که در لوای تبلیغ مسیحیت وارد زندگی جوانان ایرانی و دیگر کشورهای اسلامی شده و با استفاده از این پوشش سعی در جلب حمایت سازمانهای بین‌المللی و حقوق بشر و دیگر سازمانهایی خودشان بدین منظور ایجاد کرده‌اند داشته و می‌خواهند افکار انحرافی خود را در بین مردم جهان به ویژه مسلمانان تبلیغ نمایند.‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌[۱۷۷]
۲ـ۲ـ۵ـ۶٫ اغواگران:
از دیگر روشهای تبلیغ مسیحیت استفاده از برخی زنان اغواگر در جذب افراد به محل تبلیغ مسیحیت می‌باشد. بررسی‌های به عمل آمده نشان می‌دهد که گروه‌های مبلغ انجیل طیف وسیعی از اغواگران زن را در اختیار دارند که برای جذب افراد مذکر از آنها بهره‌برداری می‌کنند. این افراد با سخنرانی و تبلیغ چهره ‌به‌ چهره در محافل و با راه‌اندازی وبلاگ و چت‌کردن مبادرت به جذب جوانان هوس‌باز می‌کنند.
۲ـ۲ـ۵ـ۷٫ شبکه‌های هرمی:
کسانی که به مسیحیت می‌پیوندند آموزه‌هایشان را تکرار می‌کنند و بعد از مدتی به گسترش تشکیلات گروه‌های تبشیری به شکل شبکه‌های هرمی می‌پردازند. بر اساس پژوهش‌های معتبر گروندگان به مسیحیت از سه راه حضوری، تلوزیونی و یا اینترنتی به این آیین جذب شده‌اند. این افراد اغلب توسط فردی به آیین مسیحیت دعوت شده‌اند که در دانشگاه محل تحصیلشان و یا در محل کار و سکونت‌شان با آنها آشنایی داشته‌ است. گروه دیگر از طریق مشاهده برنامه‌های تلوزیونی و سایت‌های اینترنتی به این آیین‌نامه گرویده‌اند. برنامه‌های جذاب، سخنرانان توانا، دروغ‌های بزرگ در زمینه اعجاز و… گفتگوها و تبلیغ آزادیهای مفرط در این برنامه‌ها بر جذب جوانان کمک شایانی می‌کند.
در مرحله پیشرفته‌تر مخاطبین تلوزیونهای فارسی‌زبان اغلب با خارج از کشور تماس برقرار کرده و به وسیله مجریان و اپراتورهای تلفن به یکی از کلیساهای خانگی و کشیشهای فعال در آن جذب می‌شوند. در خصوص سایت‌ها و مراجعان حضوری نیز شماره همراه کشیش در اختیار مراجعین گذاشته می‌شود.
در مرحله سوم افراد جذب‌شده به یکی از محافل داخل یا خارج از کشور با در نظر گرفتن بضاعت مالی سفر برای مسافر و یا مجموعه دعوت‌کننده دعوت می‌شوند. این افراد جذب‌شده پس از طی مراحل فشرده آموزشی، خود به عنوان یک عامل جذب عمل کرده و به تکرار آموزه‌هایشان برای دیگران می‌پردازند و بدین ترتیب به یک شبکه هرمی دیگر تبدیل می‌شوند.
۲ـ۲ـ۵ـ۸٫ روش خانه به خانه:
در این روش عدهای با پخش تراکتی که یک طرف آن تبلیغات یک شرکت نظافتی و در طرف دیگر آ

برای دانلود فایل متن کامل پایان نامه به سایت 40y.ir مراجعه نمایید.

ن یک چیستان درج شده است و در درب منازل توزیع می‌شود سعی دارند اذهان مسلمانان را به سمت عیسی مسیح ببرند. این افراد تلاش می‌کنند که افراد هدف با نگاه کردن به یک شکل بی‌مفهوم این استنباط را در ذهن خود به وجود آورند که شمایل عیسی مسیح را دیده‌اند. از دیگر اقدامات مبلغان مسیحی، پخش کتاب مقدس و انجیل در نقاط مختلف به ویژه در مناطق شمالی تهران است. آنان این اناجیل را که در قطع جیبی و به شکلی بسیار نفیس چاپ می‌شوند به طور رایگان در صندوق پستی منازل قرار می‌دادند.
۲ـ۲ـ۶٫ فرقه‌های مسیحی فعّال در جامعه ایران[۱۷۸]
۲ـ۲ـ۶ـ۱٫ کلیسای جماعت ربانی:
این کلیسا که با حمایت آمریکا در ایران شروع به کار نمود و اکنون به فعالترین گروه تبشیری مسیحی در ایران تبدیل شده که ۴ شعبه فعال در ایران دارد و با ایجاد کلیساهای خانگی متعدد و واریز کردن مبالغ هنگفت، کار خود را ادامه می‌دهد. این کلیسا با سابقه‌ای حدود ۴۵ سال، با اعضای مسیحی تندرو خود با توسل به شگردها و شیوه‌های تبلیغاتی مختلف سعی در عضوگیری و تغییر دین جوانان مسلمان دارد و تلاش می‌کند تا با خشن جلوه دادن دین اسلام، خلل‌هایی را در نظام سیاسی جمهوری اسلامی ایران ایجاد کند.[۱۷۹] لازم به ذکر است شعبه مرکزی این کلیسا که روبروی در دانشگاه تهران در خیابان طالقانی مشغول فعالیت است، تا مدّتی قبل برنامه‌های خود را در روز جمعه بلافاصله پس از اتمام نماز جمعه آعاز می‌کرد و به علت مراجعه بیش از ظرفیت این برنامه را در دو سانس اجرا می‌کرد و در هر دو نوبت کلیسا مملو از جوانان دانشجو می‌شد. کشیشان این کلیسا برادر سورس سرکیسیان و برادر وارتان از سخنوران مشهور کلیسا هستند ایشان پس از جذب نیروهای دلخواه و گذاشتن دورهای آموزشی هفتگی برای گرفتن تمعید راهی ترکیه می‌شوند و در صورت دلخواه می‌توانند پناهندگی خارجی هم دریافت کنند. البته برنامه‌های روزهای جمعه این کلیسا هم‌اکنون تعطیل شده است.
اما گروه دیگری نیز وجود دارد با نام کلیسای جیززاونلی که منشعب از کلیسای جماعت ربانی است و از سوی آنان، طرد شده‌اند. این گروه در اعتقاد به تثلیث با سایر مسیحیان تفاوت‌های الهیاتی دارند و بیشتر در شهرهای شمالی فعال هستند.[۱۸۰] جیزز در زبان انگلیسی به معنی«عیسی» است و قید «اونلی» به این معنی است که این فرقه انحرافی، مسیح را در جایگاه خدا قرار داده و بر این باور است که تنها مسیح همه‌چیز است و غیر از او به عنوان مبدا آفرینش کاینات چیزی را نمی‌توان متصور بود. جالب این‌که این فرقه حتی اعتقادات مسیحیان درباره تثلیث (پدر، پسر، روح‌القدس) را زیر سوال برده و حتی پاپ، رهبر کاتولیک‌های جهان را نیز تکفیر کرده و فرد بی‌دینی می‌نامند.[۱۸۱]
۲ـ۲ـ۶ـ۲٫ کلیسای اسقفی (انگلیکن):
کلیسای انگلیکن در بخشهای مرکزی و جنوبی ایران، خاصه در شهرهایی نظیر اصفهان، شیراز، کرمان، و اهواز فعالیّت می‌کند. میسیونرهای این کلیسا به مسلمانان و یهودیان بشارت می‌دادند. کلیسای انگلیکن در ایران به شورای کلیساهای خاورمیانه وابسته است و به ‌واسطه وابستگی‌اش به انگلیکن‌ها، عضو شورای جهانی کلیساها می‌باشد. این کلیسا هم اکنون فعّالانه مشغول تبلیغ است. از فعالیتهای این کلیسا می‌توان به مسیحی کردن حدود ۳۰۰ مسلمان در شیراز در سالهای اخیر اشاره نمود. دایره اسقفی این کلیسا که فعالیت خود را از قرن نوزدهم در ایران آغاز کرده است، به خدای واحد حقیقی، پدر، پسر و روح القدس، تولد مسیح از مریم باکره، مصلوب شدن و قیام مسیح از مردگان و صعودش به آسمان و بازگشت دوباره او، روزه‌دای، لزوم پرهیز از گناه، لزوم توبه به نام عیسی مسیح و تعمید اطفال اعتقاد دارد.[۱۸۲]
۲ـ۲ـ۶ـ۳٫ شاهدان یهوه:
شاهدان یهوه یک فرقه نوظهور مسیحی است که تبلیغات کلان میلیاردی دارد و روش‌های جذابی در تبلیغ ارائه می‌دهد. مجله برج دیدبانی، ارگان رسمی شاهدان یهوه، به ۸۰ زبان دنیا ترجمه می‌شود و ۳۵۰۰۰۰۰ تیراژ دارد. هم‌اکنون یکی از فعالترین گروه‌های مسیحی در میان ایرانیان فرقه شاهدان یهوه است. ایشان به تثلیث و به فناناپذیری روح عقیده ندارند. شاهدان یهوه درباره رستاخیز معتقدند فقط کسانی که خدا آنان را نالایق می‌داند رستاخیز نخواهند یافت. همچنین به دوزخ آتشین عقیده ندارند، و طبقه روحانیت هم ندارند. آنها تمام قدرتهای جهان و نهادهای سیاسی را منتسب به شیطان می‌دانند.از نظر آنان، شیطان بر دنیای کنونی حکمرانی می­کند و هر حکومت، حرفه و دین سازمان­یافته­ای هم­پیمان با شیطان و در مقابله با خواست و اراده یهوه است.
شاهدان یهوه معتقدند که فقط انتخاب «یهوه» است که انسان را وارد حکومت خدا می‌کند. آنان بر مبنای همین اعتقاد، خود را بخشی از حکومت الهی می‌دانند.[۱۸۳]
۲ـ۲ـ۶ـ۴٫ بابتیستها:
بابتیست‌ها یا تعمیدگراها از دیگر فرقه‌های مسیحی است که به آنها تعمیدیون نیز می‌گویند. نام این گروه از واژه‌ای یونانی گرفته شده و به معنای غوطه‌ور شدن در آب، که همان غسل تعمید است، می‌باشد. این فرقه از اصلی‌ترین مدافعان جدایی دین از سیاست است. هیچ گونه سلسله مراتب مذهبی در این فرقه دیده نمی‌شود. پیروان آنان معتقدند که بدون واسطه می‌توان با خداوند سخن گفت و مخالف استعمال تنباکو و الکل هستند.[۱۸۴] نام این فرقه به غسل تعمید کودکان و نوزادان اشاره دارد که در مذهب پروتستان مخالفان زیادی داشت. تعداد اعضای این گروه مسیحی در جهان با
لغ بر ۴۷ میلیون نفر استتعدادی از مهمترین مشترکات اعتقادی آنها را می‌توان در زیر خلاصه کرد:
الف.کتاب مقدس به‌عنوان مرجع آموزه‌ها و اعتقادات و روش زندگی.
ب. محبت به همنوع
ج. ایمان به تثلیث به عنوان اساس اعتقادی
د. انجام مراسم ماهانه عشای ربانی.
این فرقه در ایران فعالیت‌های تبشیری می‌کند و بیشتر در شهر‌های ارومیه و تهران فعالیت می‌کنند.
۲ـ۲ـ۶ـ۵٫ پنطیکاستی‌ها:
نهضت پنطیکاستی جریانی است در مسیحیت، که تاکید ویژه‌ای بر نقش روح‌القدس در ایمان فرد دارد. این نهضت در قرن بیستم بیشترین رشد را از لحاظ تعداد پیروان داشته است. اصطلاح «پنطیکالیسم» به جنبشی اطلاق می‏شود که در لس‌آنجلس آمریکا آغاز شد(۱۹۰۶) و تا آفریقا و اروپا و امریکای لاتین گسترش یافت. مشخصه اصلی این جنبش عبارت بود از شفای معنوی و سخن‌گفتن به زبانهایی که قابل فهم همگانی نیستند. همچنین از دهه ۱۹۶۰ به بعد، جنبش‌هایی شبیه به این جنبش در درون فرقه‏ی انگلیکن و نیز در آیین کاتولیک رومی به ظهور رسیده است.[۱۸۵] جماعت پنطیکاستی، در صورتی به جماعت‌های اولیه مسیحیت نزدیک می‌شوند که حضور روح‌القدس و اثرگذاری او را در مواردی چون گویش به زبان‌ها و نبوت و تقدیس پذیرا باشند. گزارش‌های موجود در عهد جدید در مورد اثرات روح القدس، امروزه الگویی برای جماعت کلیسای پنطیکاستی است. اکثریت پیروان این نهضت معتقد به تثلیث هستند، اما اقلیتی از آنها نیز هستند که تثلیث را نمی‌پذیرند. غسل تعمید در این کلیسا به‌عنوان تعمید ایمانی انجام می‌شود و مراسم عشای ربانی به‌ عنوان یادبود صورت می‌گیرد. بعضی از جماعت‌های پنطیکاستی در کنار غسل تعمید و عشای‌ربانی، مراسم پاشویی را نیز انجام می‌دهند. از نظر آنان برگزیدن راه مقدس مسیحایی، با توبه و تعمید روح، که اغلب با گویش زبانها نیز همراه است، میسر است. علاوه بر شاخه اصلی این گروه، گروه اقلیت آنها (پنطاکیستی سابلیوسی) که قائل به تثلیث نیستند نیز در ایران فعّالند و حتی سایت فعال فارسی (kelisaorg.com) دارند.[۱۸۶]
۲ـ۲ـ۶ـ۶٫ کلیسای انجیلی(پرزبیتری):
نخستین میسیونرهای هیأت مرسلین آمریکایی (کلیساهای پرزبیتری و مشایخی) در سال ۱۸۳۲ به ایران آمدند. در آغاز در میان آسوریان در ارومیه کار می‌کردند به این امید که در میان این مسیحیان، یک بیداری پدید آورند. اما وقتی بعضی از این مسیحیانِ صوری مجبور شدند کلیسای باستانی خود را ترک گویند. نتیجتاً «کلیسای انجیلی» در سال ۱۸۵۵ پا به عرصه وجود گذارد. پرزبیتری‌ها فعالیت خود را به بخشهای شمالی ایران، در شهرهایی نظیر تبریز، اورمیه، تهران، رشت و مشهد محدود کردند.