سئوی درون سایتی یا On-Site چیست؟

در مقاله «»، درباره معنی و اهمیت اون واسه کسب و کارا به صورت جداگونه پرداختیم؛ و همونطور که گفتیم واسه رسیدن به نتیجه مطلوبمان در یافته های موتورهای جستجو، نیازمند انجام یه سری فعالیتا در داخل سایت مون () و همین طور در خارج اون () هستیم.

اصطلاحا به کلیه ملاحظات و فرآیندهایی که در داخل سایت مون به خاطر کسب رتبه در یافته های موتورهای جستجو باید رعایت و اجرا کنیم، سئوی درون سایتی یا On-Site SEO می گن.

پروسهای مربوط به سئوی درون صفحهای شامل ۲ بخشه:

  1. زیر ساخت و ملزومات فنی: شامل کلیه ملزومات فنی هستش که واسه ارائه محتوای کاربر پسند باید رعایت کنیم. (از دیدگاه گوگل، محتوا باید کاربر پسند باشه و از Over Optimising واسه گوگل دوری شه.)
  2. محتوا: محتوا یا Content، هسته اصلی هر روند سئو هستش؛ در واقع تموم تلاشامون در داخل سایت و خارج اون با هدف هدایت کاربر به سمت محتوای تولیدی ماست.
    محتوای تولیدی ما باید دارای استانداردهایی نگارشی و کاربری باشه تا بتونه نیاز کاربر رو بر آورده کنه و واسه موتورهای جستجو هم قابل درک باشه!

۱) زیر ساخت و ملزومات فنی:

ملزومات و ملاحظات فنی در روند سئوی درون صفحه ای شامل ۲ بخش کلیدیه:

۱) سرعت و کیفیت سِروِر

سِروِر باید بتونه محتوای سایت رو با سرعت و کیفیتی مطلوب در اختیار مخاطب بذاره. واسه وب سایتایی که ترافیک بالایی دارن، این موضوع اهمیت دو چندانی پیدا می کنه.

۲) ساختار کُدینگ Front-End سایت

باید به خاطر قابل درک کردن محتوای وب سایتمون واسه موتورهای جستجو، در به کار گیری تگای HTML نکات مهمی رو رعایت کنیم، که مهم ترین این نکات شامل شرایط موارد زیر می شه:

عنوان (Title): عنوان صفحه شما، در بالای مرورگرها، Bookmarkها و در یافته های جست و جو دیده می شه. عنوان صفحه شما باید این ویژگیا رو داشته باشه:

  • کاربرپسند
  • شفاف
  • شامل کلمات کلیدی اصلی تون
  • بین ۵۰ الی ۶۰ کاراکتر

توضیحات متا (Meta Description): کوتاه نوشته ای درباره محتوای صفحه شما، که در یافته های جست و جو دیده می شه و شما باید تلاش کنین تا به طور خلاصه، مخاطب رو تشویق کنین که روی نتیجه مربوط به سایت شما کلیک کنه. توضیحات متا باید:

  • منحصر به فرد باشه (در صفحات دیگه مثل ازش استفاده نکرده باشین).
  • بین ۱۶۰-۱۵۰ کاراکتر باشه.
  • شامل کلمات کلیدی اصلی تون باشه.

Alt و Title مناسب واسه تصاویر: Alt و Title مهم ترین معرفایی هستن که نشون میدن تصاویر شما دارای چه محتوایی هستن. Alt، نوشته ایه که در صورت لود نشدن تصویرتان به نمایش در میاد و گوگل توجه خاصی به اون داره، حتما از یه Alt مناسب استفاده کنین.

اگه می خواین تصویرتان رو به صفحه ای لینک کنین، حتما از یه Title مناسب واسه این کار استفاده کنین. توضیحات Description عکس (که به عنوان توضیح، در زیر اون نشون داده می شه) هم می تونه دیگه کار مفیدی باشه که هم رضایت کاربر و هم رضایت گوگل رو در بر داره!

لینک سازی داخلی: با درج لینکایی که از هر صفحه به هر صفحه دیگری از سایت تون می دین، علاوه بر این که اعتبار صفحه مقصد رو بالا می برید، اعتبار کلی سایت تون رو هم پیشرفت می دین. لینکای داخلی رو به دقت چک کنین که خطای ۴۰۴ نداشته باشن. محدودیت خاصی واسه تعداد لینکا واسه هر صفحه وجود نداره، اما از نظر Woorank، بهتره این تعداد زیر ۲۰۰ لینک باشه.

لینک سازی خارجی: بعضی وقتا نیازه تا به سایتی خارج از سایت خودتون لینک بدین. این لینکا NoFollow باشن. استفاده زیادتر از اندازه از لینکای خارجی، به سئوی اون صفحه و حتی اعتبار کلی سایت تون آسیب می زنه. اما استفاده کنترل شده از لینکای در رابطه خارجی که کاربر رو واسه پیدا کردن جواب نیازش راهنمایی می کنه، واسه سئوی سایت تون به درد بخور هم هستش.

عکس العمل گرایی (Responsivity): سایت تون رو حتما تو یه گوشی موبایل یا یه تبلت باز کنین. چک کنین که کاربرانی که از راه این دستگاه ها از وبسایت شما بازدید می کنن با مشکلی رو به رو نشن. امروزه خیلی از کاربران، از گوشی موبایل واسه باز کردن صفحات وب سایتا استفاده می کنن.

مشکلی

۲) محتوا

هدف ما اینه که با ترکیبی از محتوای متنی، تصویری، ویدیویی و…، مخاطب رو واسه پیدا کردن جواب نیازش، به بهترین شکل ممکن هدایت کنیم. این نکات رو در تولید محتوای صفحات سایت تون رعایت کنین:

محتوای چشمی: تصاویر، اینفوگرافیکا و ویدیوهای در رابطه و مناسب می تونه کمک زیادی به مخاطب واسه رسیدن به احتیاجی که به خاطر اون به شما مراجعه کرده داشته باشه. از به کار گیری این نوع المانای چشمی هیچوقت غافل نشید. حواستون باشه تا از Altها و تگای مناسب واسه این نوع محتواها استفاده کنین.

عنوانا و زیر عنوانا (Headings): هر مطلبی، چند عنوان و چندین زیر عنوان می تونه داشته باشه. شما در هر صفحه می تونین یه H1 و هر چقدر که می خواین H2، H3 و… داشته باشین. ترتیب اونا به این صورته که:

  • H2، زیر عنوان H1
  • H3 زیر عنوان H2
  • H4 زیر عنوان H3
  • و….

تلاش کنین تا واسه صفحه تون، فقط از یه H1 استفاده کنین و واسه زیرعنوانای دیگه، از H2، H3 و… استفاده کنین.
استفاده به جا، مناسب و ساختاربندی شده از این تگا، مخاطب رو خوب واسه دریافت پیام تون راهنمایی می کنه.

اسپم ممنوع (!): یکی از کارایی که شدیدا روی سئوی سایت تون تاثیر منفی داره اسپم کردنه. بازی با کلمات، طوری به طور کامل نامفهوم که فقط بخوایم (به زور!) از کلمات کلیدی مون استفاده کنیم واسه گوگل در بیشتر موارد قابل تشخیصه و عواقب بسیار بدی داره!! ممکنه حتی سایت تون کلا Penalize شه.

spam red round stamp

کپی ممنوع: از محتوایی که از وب سایتای دیگه Copy/Paste شده استفاده نکنین! گوگل خیلی راحت این موضوع رو (واسه هر زبانی) تشخیص میده و واسه این کار مجازات تون می کنه! به نقل از Modir TV:

اگه خواستین بخشی از مطالب یه سایت رو در صفحه خود بازنشر کنین، حتما با یه لینک Nofollow، وب سایتی رو که از اون محتوایی رو ورداشته اید، به عنوان منبع نوشته معرفی کنین. گوگل اهمیتی بسیار زیادی واسه حق کپی رایت قائله.

مثل کاری که الان کردیم.

بولد (Bold) کردن: قاعدتا وقتی کلمه تا کلماتی رو بولد میکنین، می خواین روی اون کلمات تاکید کنین. گوگل این رو تشخیص میدهد و اگه اونقدرچه به اندازه کافی و کنترل شده، کلمات کلیدی اصلیتون رو (با به کار گیری تگ <strong></strong>) بولد کنین، میتونه بر نتیجهگیری شما در اون کلمات تاثیر بزاره.

اما هیچوقت اسپم نکنین! نوشته رو مشکی نکنین! این که به تعداد خیلی زیاد و اسپمگونه بخواین از کلمات کلیدیتون استفاده کنین و همه رو بولد کنین، نتیجه برعکس داره. این نکته رو همیشه در سئو رعایت کنین:

همیشه تعادل رو حفظ کنین. به بیان خودمونیتر… شورش درنیاید!

این نکته رو همیشه و در هر اقدامی در سئو رعایت کنین. باور کنین که گوگل روز به روز باهوشتر میشه! این طور نباشه که فقط و فقط کلمات کلیدی اصلیتون رو بولد کنین! دیگه کلماتی رو که بولد کردنشون می تونه به نفع مخاطب باشه هم در نظربگیرید.

باهوش

در آخر لازمه تا به این نکته اشاره کنیم که قوانین گوگل، همیشه در حال بروزرسانی شدنه، و این به روزرسانی همیشه هم جهت با این بوده که بهترین محتواها، بهترین یافته ها رو بگیرن. که ، این اصلی ترین فرق گوگل با بقیه رقبایش هستش.

پس هر چی میتونید، کار رو واسه کاربر راحت تر کنین؛ از محتوای باکیفیت بگیرین تا سرعت لود، عکس العمل گرایی و چیزای دیگه ای به جز اینا و چیزای دیگه ای به جز اینا…
این مقاله میتونه کمک زیادی به شما کنه: ““