مهم‌ترین الگوریتم‌های گوگل

تبدیل شدن به بهترین موتور جست و جوی دنیا کار آسونی نیس! گوگل از یه طرف باید همیشه در حال پیشرفت باشه و از طرفی دیگه، باید بتونه مچ سئوکارهای کلاه سیاه رو بگیره. باید همیشه به یه چیز فکر کنه، و اون این که هر کاری که لازمه، بکنه تا باکیفیت ترین و در رابطه ترین محتواها در بالاترین یافته های قرار بگیرن.

در همین زمینه، گوگل ساز و کارای مختلفی رو منتشر کرده و ما هم می خوایم تا مهم ترین الگوریتمای گوگل رو در این مقاله به شما معرفی کنیم:

۱) الگوریتم پاندا (Panda)

الگوریتم پاندای گوگل، که در فوریه سال ۲۰۱۱ منتشر شد، ساز و کاریه که کلی تمرکز خود رو روی مقابله با مطالب اسپم و کپی شده قرار میده. کلا الگوریتم پاندا تموم تمرکزش بر اینه که کاربران گوگل، بعد از جست و جوی یه عبارت، بهترین وب سایتا رو در بالاترین یافته های ببینن. مثلا، سرعت Load پایین سایت تون می تونه یکی از عوامل افت شما در یافته های شه.

اسپم

بعضی از مواردی که در رتبه بندی سایتا براساس الگوریتم گوگل پاندا تاثیرگزاره:

  • مطالب بی کیفیت و کپی شده در کل سایت و یا بخشی از اون
  • استفاده زیادتر از اندازه و غیر اصولی از برچسبا
  • قالبای آماده سایت
  • درج زیادتر از اندازه تبلیغات در سایت
  • کوتاهی زمان حضور کاربر در سایت و افزایش Bounce Rate
  • ایرادات فنی سایت

الگوریتم گوگل پاندا هر از چندگاهی (از چند روز تا چند هفته) یهویی همه وب سایتا رو چک می کنه (به اصطلاح سئوکارها، شخم می زنه!) و براساس معیارهای خود، رتبه اونا رو کاهش یا زیاد می کنه.

۲) الگوریتم پنگوئن (Penguin)

تمرکز اصلی الگوریتم پنگوئن که در آوریل سال ۲۰۱۲ معرفی شد، مقابله با سئو کلاه سیاه (Black Hat SEO) است. در الگوریتم پاندا، تمرکز اصلی گوگل بر مخاطب بود، اما در این الگوریتم، گوگل می خواد تا مستقیما سئوکارهای متخلف رو هدف بذاره!

علاوه بر مواردی که در مقاله سئوی کلاه سیاه گفتیم، فعالیتای غیر مجاز سئو، مثل موارد زیر، باعث کاهش رتبه شما در یافته های جست و جو می شه:

  • بهینه سازی بیشتر از اندازه سایت یا Over Optimization
  • بک لینکای غیر در رابطه و Spam
  • بک لینک

  • Anchor Text زیادتر از اندازه (مثلا شرکت طراحی سایت هستین و در Footer همه وب سایتا، نام خود رو لینک می کنین؛ این می تونه در صورت تکرار زیاد، براتون دردسرساز شه!)

۳) الگوریتم مرغ مگس خوار (Hummingbird)

بر خلاف پاندا و پنگوئن، که بیشتر تلاش داشت تا سئوکارها رو به سئوی کلاه سفید (White Hat SEO) مایل کنه، الگوریتم مرغ مگس خوار گوگل (که در آگوست ۲۰۱۳ معرفی شد)، می خواد تا عبارتای جست و جو شده به وسیله کاربر رو بهتر موشکافی کنه.

موشکافی

این الگوریتم، تاثیر اساسی و مستقیمی روی امتیازدهی به وب سایتا نداره و هیچ احتیاجی نیس تا سئوکارها بخوان مورد جدیدی رو رعایت کنن. چون که گوگل در این الگوریتم بیشتر تلاش کرده که سیستم نمایش یافته های خود رو به خواسته مخاطب نزدیک تر کنه (مثلا، قرار دادن بعضی از صفحات شبکه های اجتماعی در یافته های جست و جوی بعضی کلمات).