گوگل پنالتی چیست؛ راهنمای کامل رفع جریمه‌های گوگل

چکیده این مطلب : انتشار : ۱۳۹۸/۰۳/۲۲ ۰ نظر ۴۴۸ بازدید

واسه رسیدن به صفحات اول در یافته های جستجوی Google باید کارای زیادی کرد و نکات مختلفی رو در مبحث سئو و بهینه سازی سایت رعایت کرد. خیلی از این راهکارها، مجموعه عملیاتای پیشنهادی و کاربردی هستن که با انجام درست اونا میشه عواقب خوبی گرفت. اما به جز این موارد، راهکارهایی هم وجود دارن که با کمک اونا میشه در مدت زمان و با هزینه کمتری به این یافته های رسید. روشنه که این راهکارها غیرمعمول بوده و انجام اونا شرایط خاصی داره.

سئو

از طرفی هم میدونیم که موتورهای جستجو مخصوصا موتوری جستجوی گوگل، قوانین خاصی رو واسه وب سایتا در نظر گرفتن. این قوانین واسه جلوگیری از سوء استفاده بعضی از وب مسترها ایجاد شدن. چون که همونطور که گفتیم، راهکارهای غیرمعمولی وجود دارن که برخلاف راهکارهای عادی عمل می کنن. این راه و روش ها از نظر گوگل ممنوع بوده و جزو بلک لیست (بلک لیست (لیست سیاه)) اون به حساب میان. به خاطر همین، این موتور جستجو سایتایی که از قوانین سرپیچی کنن و سراغ راه و روشای غیرقانونی برن رو جریمه می کنه.

Google دلایل زیادی واسه جریمه کردن وب سایتا گفته که این دلایل به شکل یه سری از اتهامات و هشدارهای گوگل واسه وب مسترها از راه منابع جور واجور توضیح داده شده. اما با این حال این هشدارها واسه خیلی از افراد ندیده گرفته می شن و اون وب سایتا دیر یا زود با جریمه های Google رو به رو می شن. الگوریتمای گوگل هر روز و هر لحظه در حال پیشرفت بوده و خیلی زود به زود با بروزرسانیای جدید هوشمندتر می شن. این مسئله باعث می شه تا این موتور جستجو هر روز هوشمندانه تر از روزای قبل و با ابزارهایی مجهز شروع به اسکن و پیدا کردن متخلفین کنه.

نکات خیلی باحال و مهمی در مورد جرایم گوگل هست که بیشتر افراد، از جمله بیشتر وب مسترها، حتی آدمایی که خودشون رو در این مورد باتجربه و حرفه ای می دونن از اونا آگاه نبوده و با انجام کارایی که نباید بکنن، خود و تجارتشان رو به خطر میندازن. در این مقاله از سایت مدیروب می خوایم تا با معرفی و بررسی حاشیه های مبحث جریمه گوگل، شما رو از تهدیدات احتمالی و مسائلی که ممکنه به وکار آنلاین شما آسیب وارد کنن رو آگاه کنیم.

بذارین با یه مثال ساده این مسئله رو واسه شما روشن کنیم. درست مثل یه بازی فوتبال، سایت ما در نقش بازیکنان و گوگل در نقش داوره. اگه بازیکنان رفتار غیرحرفه ای از خود نشون داده و یا مرتکب اشتباهات شن و یا هر کدوم از قوانین بازی رو رعایت نکنن، با جریمه های داور رو به رو می شن. بعضی وقتا اگه این نقض قوانین زیادتر از اندازه باشه، اون بازیکن ممکنه از کل بازی اخراج شه. در بعضی موارد خاص هم جریمه های سنگین تری مثل تعلیق و نبود اجازه واسه بازیای بعدی تا یه مدت مشخص واسه این بازیکنان در نظر گرفته می شه. شرایط گوگل و جریمه های اون دقیقاً مشابه مثالیه که زدیم.

گوگل در نقش یه داور اختیاراتی داره که می تونه در صورت مشاهده نقض هرگونه قوانین به وسیله هر وب سایتی، با در نظر گرفتن نوع و مقدار اون نقض قانون، سایت خطاکار رو با جریمه های مشخص شده تنبیه کنه. در زمین فوتبال، داورها از کمک داورها و ابزارهایی مثل کمک داور ویدئویی یا همون VAR استفاده می کنن. گوگل هم دستیارهایی از جمله رباتا و خزندگانش رو داره تا به اون در روند قضاوت در مقابل وب سایتا کمک کنن.

جریمه گوگل مبحثی گسترده و کامل از یه سیستم اشکال یابی انحصاریه که به وسیله شرکت Google پایه ریزی شده که طبق اون، اگه هر وب سایتی مبادرت به نقض قوانین مخصوص وضع شده کرده و تلاش کنه تا این قوانین رو زیر پا بزاره، با جریمه های گوگل رو به رو می شه. بنیان گذاری این سیستم به چند سال قبل باز می شه. وقتی که موتور جستجوی Google.com به پربازدیدترین سایت و موتور جستجوی جهان تبدیل شد اما هنوز تکامل امروزی رو پیدا نکرده بود. در اون زمان این موتور جستجو اونقدرا هوشمند نبود و رباتا و الگوریتمای محدودی در اختیار داشت. همین موضوع بستری مناسب واسه متقلبین درست کرد تا با روشای دروغین و حتی ناعادلانه به سودجویی پرداخته و از این چاله های امنیتی سوء استفاده کنن.

بعد از یه مدت که گوگل روی این مباحث تحقیق کرد، تونست راهکارهایی واسه مقابله با اونا بسازه. اما در طرف مقابل هم صدها و هزاران وب مستر حرفه ای و کلاه بردار بودن که همیشه راهی واسه دور زدن قوانین وضع شده گوگل پیدا می کردن. با اینکه این رقابت بازم ادامه داره، اما گوگل با الگوریتما و رباتای هوشمند امروزی اش، دست و پای این افراد سودجو رو خوب بسته س.

حالا این راه و روشای غیرقانونی دقیقاً مثل ویروسای کامپیوتری در کل دنیا نشر پیدا کردن و دسترسی به خیلی از اونا واسه وب مسترهای معمولی جفت و جور شده. بخاطر این Google حساسیتای خود رو بیشتر کرده و فیلترهای به مراتب بیشتری واسه پیدا کردن و جریمه کردن این آدما به کار برده. این مسئله یعنی شما به عنوان یه صاحب سایت و کسب وکار اینترنتی، حتی اگه ندونین و قصد به کار گیری اینجور روشی رو هم نداشته باشین، بازم در خطر جریمه شدن به خاطر به کار گیری این راهکارهای غیرقانونی هستین.

دست کم کاری که باید کنین اینه که با جرایم و قوانین اصلی و مهم گوگل آشنا باشین و تلاش کنین با تعبیت کردن از اونا تجارت تون رو به خطر نندازین. بهتره بدونین که گوگل وب سایتایی که از قوانینش پیروی می کنن رو با بهبود نسبی رتبه اونا تشویق می کنه تا از این روش دنیای وب رو به سمت فعالیتای قانونی بفرسته.

با اینکه کلمه “جریمه گوگل” به ظاهر به یه تعداد جریمه عادی و مشخص مربوط می شه، اما بهتره بدونین که این مسئله به این سادگیا نیس. اولین چیزی که باید خوب از اون باخبر باشین، وجود سیستم کامل جریمه های گوگل واسه سایتا هستش. اگه شناخت درستی در این بحث نداشته باشین، در این صورت شمام با وب مسترهای گم راه شده فرقی نداشته و شاید به خاطر یه نکته کوچیک، چند سال تلاش شما بی ثمر بمونه.

پس اگه آینده کسب وکار اینترنتی شما براتون مهمه و از طرفی این موتور جستجو بزرگترین منبع تبلیغاتی شماس، باید راهکارهای سازش با اونو بدونین و از راه و روشای غیرمنطقی و خطرناک دوری کنین. راه و روش ها و فوت وفنایی وجود دارن که شاید از نظر شما و خیلی از صاحبان مشاغل دیگه هیچ مشکلی نداشته باشن. اما ممکنه همون فوت وفن به ظاهر ساده، دلیل اصلی کاهش اعتبار شما باشه.

مشکلی
جریمه گوگل مساویه با افت رتبه شما در جستجوها و در نتیجه کاهش چشم گیر بازدیدهای ارگانیک شما

جرایم گوگل چه کسائی رو مورد هدف قرار میده؟

Google دو نوع از وب سایتای قانون شکن رو جریمه می کنه:

۱٫ وب سایتایی که با روشای غیرمعمول رتبه خود رو دستکاری می کنن

اولین و بیشترین جریمه های گوگل واسه افرادیه که از راه های دروغین و غیرواقعی، تلاش در کسب رتبه های بهتر در یافته های جستجوها دارن. این راه و روش ها یه سری از فوت وفنای غیرقانونی هستن که بیشتر اونا در مبحث سئوی کلاه سیاه یا سئوی کلاه خاکستری خلاصه می شن. گوگل با الگوریتمای هوشمندی که در اختیار داره، این وب سایتا رو شناسایی کرده و جریمه می کنه. اگه یه سایت پا رو بالاتر از یه تخلف ساده گذاشته باشه، ممکنه واسه یه مدت و یا در موارد شدید واسه همیشه از یافته های موتور جستجوی Google حذف شه!

هوش

مقاله پیشنهادی: تعریف سئوی کلاه سفید، کلاه سیاه و کلاه خاکستری و فرق اونا با همدیگه

۲٫ وب سایتا یا آدمایی که از تاکتیکای غیراخلاقی به خاطر آسیب به رقبا استفاده می کنن

گوگل تازگیاً لیست خود رو بروز کرده و در اون کسائی که به جز مورد اول، مبادرت به آسیب رسوندن به جایگاه و رتبه سایتای دیگه کنن رو هم جریمه می کنه. البته این مورد به خاطر پیچیدگیا و شرایط متفاوتی که داره باعث شده تا بازم خیلی از افراد فعال در بخش بازاریابی اینترنتی، بدون اینکه ردی از خود باقی بذارن، مبادرت به حمله به بخشای جور واجور یه سایت کرده و یا از راه های دیگه مثل بک لینکای سمی (لینک دادن به سایتای حریف از منابع اسپم و شدیدا سطح پایین) تلاش می کنن تا رتبه سایتای حریف رو تحت تاثیر قرار داده و باعث کاهش ارزش جایگاه اونا در موتورهای جستجو شن.

بک لینک

متأسفانه این روش ها به وسیله خیلی از افراد استفاده میشن. اگه می خواین قربونی این حملات نشید، باید نکات مهمی رو در مورد سایت خود بدونین و گزینه های مختلفی رو به خاطر افزایش امنیت سایت خود اعمال کنین که می تونین چندین نکته مهم در این مورد رو در مقاله زیر ببینین.

شکلای جور واجور جریمه های گوگل

قبل از هرچیز باید بدونین که جریمه های گوگل در دو حالت کلی اعمال می شن. حالت اول، حالتیه که در اون الگوریتما و درواقع رباتای هوشمند Google با بررسی خودکار و یکی بودن داده ها، مبادرت به ثبت کردن نام سایتای متخلف در بخش مربوطه کرده و جریمه های لازم رو واسه اون وب سایتا در نظر می گیرن. در این نوع جریمه ها، هیچ دخالت انسانی وجود نداره و طبق آماری که در دسترسه، تقریباً بیشتر از ۷۰% از این جرایم، توسطای گوگل ثبت و بررسی می شن.

حالت دوم، نوع دستی این جریمه ها هستش. این جرایم که بیشتر در بخشای شکایات و موارد مربوط به نقض حقوق کپی رایت ثبت می شن، به وسیله اپراتورها و کارشناسان گوگل ثبت و بررسی می شن. در خیلی از موارد، وقتی که تاکتیکای سئوی کلاه سیاه باعث می شن تا رباتای گوگل نتونن به درستی تخلف یه سایت رو فهمیده باشن، این کارشناسان گوگل هستن که با متدهای حرفه ای و وسایل دستی مبادرت به بررسی و بررسی وب سایتای مشکوک می کنن.

طیف جریمه های گوگل

همونطور که گفتیم، بسته به نوع قوانین و مقدار تخلفای یه سایت، جرایم مختلفی در نظر گرفته می شه. این جریمه ها می تونن کوتاه مدت، بلندمدت و یا حتی همیشگی باشن! ممکنه یه سایت خطاکار که مثلا در چند کلید واژه در صفحه اول یافته های جستجوها بود، واسه یه مدت از از صفحه یه به چند صفحه عقب تر بره. اگه شدت تخلف اون سایت بیشتر باشه، ممکنه ارزش و اعتبار اون سایت روی اون کلمات کلیدی حذف شده و کلاً از یافته های جستجوها در مورد اون کلمات کنار زده شه.

اما در حالتای خیلی خاص که یه سایت حتی بعد از جریمه های اولیه بازم به به کار گیری راه های غیرقانونی ادامه بده، احتمال اینکه به طور کل هیچ صفحه ای از اون سایت در یافته های جستجوی گوگل ایندکس نشن هست. طبق آمار جالبی که خود Google چند وقت پیش منتشر کرده بود، یکی از سایتای موفق که اسمی از اون برده نشد، به خاطر بی توجهی به هشدارهای گوگل، جریمه شد.

اون سایت بعد از برگشت به حالت اول دوبارهً مبادرت به به کار گیری راه های غیرقانونی کرد تا اینکه این مسئله باعث شد تا به طور کل از یافته های صفحات موتور جستجوی Google حذف شه! تنها بعد از سه روز بعد از این اتفاق، بازدید سایت نامبرده به اندازه ای افت پیدا کرد که بازدید کلی اون تقریباً یه دهم حالت عادی شد! این روند ضعیف کردن کننده تا جایی که اون سایت رسماً اعلام ورشکستگی کرد ادامه پیدا کرد.

بازدید سایت

نوع دیگری از جریمه ها هم هست که به مباحث حقوقی در رابطه می شه. گوگل به عنوان یه واسطه اینترنتی، دسترسی و استفاده غیرمجاز از محتوای منابع کپی رایت شده رو ممنوع اعلام کرده. خیلی از شرکتای تجاری دنیا، با ارائه شکایت اسمای جور واجور، از گوگل میخوان تا سایتای متخلف رو شناسایی و نام اونا رو به مراجع قانونی ارائه دهد. بخاطر این، تا کنون صدها سایت جور واجور به خاطر ارائه اطلاعات کپی رایت بدون اجازه نشر از منبع اصلی هم به صورت آنلاین و هم به صورت قضایی مورد پیگرد قانونی قرار گرفتن.

البته این نوع جرایم در موارد زیادی خاص و اونم بیشتر در کشورای غربی به مراجع قانونی برگشت داده می شن. اما گوگل هشدارهای لازم رو واسه متلخفین توضیح داده و درست مثل یه ناظر محتوای غیرقانونی وب سایتا رو بررسی می کنه.

افت رتبه سایت همیشه به معنی جریمه شدن نیس

اگه رتبه سایت شما در موتورهای جستجو مخصوصا موتور جستجوی Google افت پیدا کرده، این به این معنی نیس که سایت شما حتماً شامل جرایم گوگل شده باشه. درسته که اولین پیشنهاد ما اینه که به صورت دوره ای به طور مثال هر یک یا دو ماه یه بار شرایط امنیتی و استانداردهای سایت خود رو چک کنین تا اگه در برابر جریمه شدن قرار دارین بتونین پیشگیری کنین. اما با این حال، جریمه های گوگل فقط یکی از دلایل زیادیه که باعث کاهش رتبه و بازدید سایت شما می شه. پس یادتون باشه که در هر صورت مقصر نبود نتیجه گرفتن در مرحله اول خود شمائید.

گوگل واسه اینکه به مخاطبین خود حالی کنه در کدوم بخش و به چه دلیل جریمه شدن، مبادرت به جفت و جور و ارسال یه گزارش با توضیحات کافی واسه وب مسترها می کنه. اگه وسیله Google Search Console رو فعالسازی کرده باشین، فایل گزارش مربوطه رو در این کنسول دریافت می کنین.

در موارد دیگه مخصوصا موارد مربوط به نقض حقوق کپی رایت، گوگل مبادرت به ارسال یه ایمیل اطلاعاتی به نشانی حساب کاربری شما در گوگل وب مسترتولز می کنه. در بعضی موارد هم گزارشات زیاد به صورت فهرست در این کنسول به نمایش در میان. پس پیشنهاد می کنیم حتماً از سیستمای Google Search Console ، و Google Webmaster Tools استفاده کنین.

مقاله در رابطه: راهنمای به کار گیری گوگل وبمستر تولز و آموزش کامل و قدم به قدم اون

یادتون نره که واسه رفع این خطاها و جریمه ها در حالت عادی احتیاجی به فرستادن ایمیل به گوگل نیس. معمولاً موارد معمولی این نوع خطاها و تخلفا به صورت خودکار بررسی می شن اما به خاطر سرعت بخشیدن به روند بررسی و رفع مشکل، می تونین از بخش فرستادن درخواست بازرسی دوباره (که به همین منظور طراحی شده) مبادرت به ایجاد یه طرح درخواست واسه نابود کردن جریمه (البته بعد از برطرف کردن مشکل) کنین. گوگل در اطلاعیهایی که واسه شما می فرستد، توضیحات لازم مربوط به بخشی که باید به اون توجه کرده و مشکلش رو برطرف کنین به شما میده.

لیست مهم ترین دلایل جریمه شدن به وسیله گوگل

وقت اون رسیده که به سراغ لیست اصلی و مهم ترین گزینه هایی که این موتور جستجو به خاطر اونا شما رو جریمه می کنه بریم. ما در ادامه اصلی ترین دلایل جریمه های گوگل به همراه راه حلای کلی برطرف سازی اونا رو به صورت فهرست وار به شما توضیح میدیم.

راه حل

۱٫ به کار گیری فوت وفن موسوم به Cloacking یا مخفی سازی محتوا از دید گوگل

یکی از اصلی ترین فوت وفنای سئوی کلاه سیاه، به کار گیری روشی به نام Cloacking یا مخفی کاری هستش که اونو با عناوین دیگری مثل Sneaky Redirects یا ریدایرکتای مخفیانه هم می شناسن. این فوت وفن به دو شکل کلی صورت میگیره. در نوع اول، شما به گوگل صفحاتی رو معرفی می کنین که در ظاهر اعتبار و کیفیت مناسبی دارن. اما وقتی کاربران روی لینک اون صفحات کلیک کرده و وارد اونا می شن، به صفحات دیگری هدایت می شن.

درواقع اینجور تکنیکی باعث می شه تا کاربران وارد صفحه ای که انتظارش رو داشتن نشده و به جای اون وارد یه صفحه دیگه شن! این فوت وفن واسه جذب بازدید تقلبی کاربران و درواقع تشویق اونا واسه کلیک روی لینک سایتا با عناوین و تبلیغات دروغین استفاده می شه. با این کار این افراد متقلب احتیاجی ندارن که مبادرت به تولید صفحاتی با محتوای با کیفیت کنن و فقط عنوان این مطالب رو ایندکس می کنن و محتوای اونو از دید گوگل مخفی می کنن.

جریمه در نظر گرفته شده واسه این تخلف:

جریمه گوگل واسه این اقدام ممکنه به صورت حذف اون صفحه و دسته بندی از یافته های باشه و یا در موارد خاص، کل سایت متخلف از حضور در یافته های صفحات جستجو به صورت موقتی یا همیشگی حذف می شن.

راه حل برطرف سازی این مشکل:

  • به سایت برید.
  • از قسمت Crawl گزینه Fetch as Google رو انتخاب کنین.
  • لینک صفحاتی که از طرف گوگل مشکوک اعلام شدن رو در این بخش وارد کنین.
  • بعد از دریافت اطلاعات به وسیله گوگل، محتوا و اطلاعات ارسالی رو با محتوای صفحه مربوطه در سایت خود مطابقت بدین. اگه در عناوین و محتوای داخلی فرقی دیدید، باید تلاش کنین این فرقا رو برطرف کنین و هر دو نسخه رو به یه شکل در بیارین.
  • هرگونه ریدایرکتایی که در این صفحه انجام دادین رو حذف کرده و از هیچ هدایت گر خودکاری در این صفحه استفاده نکنین.
  • بعد از تموم شدن کار و برطرف سازی این مشکل تا ۷۲ ساعت صبر کنین.
  • اگه بعد از این زمان بازم گزارش منفی گوگل باقی مونده بود، از قسمت  مبادرت به ایجاد یه درخواست بررسی کنین تا اپراتورهای گوگل در وقتی کم مبادرت به بررسی سایت و برطرف سازی مشکل کنن.

توجه کنین که بعضی از این جور ریدایرکتا ممکنه در فایل .htaccess سایت شما ایجاد شده باشن. با بررسی محتوای اونا مطمئن شید که این مشکل برطرف شده. هم اینکه باید اینم بگیم که که این فوت وفن فقط واسه صفحات وب استفاده نمی شه. از فوت وفن Cloacking واسه فایلا مخصوصا تصاویر هم استفاده می شه. پس باید مطمئن شید که تصویر یا فایلی که به گوگل پلی نشون می دین، همون تصویر و فایلیه که کاربران هم اونو می بیننن.

درست مثل مورد اول، فوت وفن مشابهی هم هست که به جای گوگل، این بار کاربران هستن که با این فوت وفن نمی تونن محتوای یه سایت رو ببینن. در نوع اول متخلفین با مخفی کردن یه سری صفحات از دید گوگل و هدایت کاربران به صفحات دیگه باعث می شدن تا رباتای گوگل به اشتباه بی افتند. اما در نوع دوم، شرایط به شکلی برعکس این مورده.

در نوع دوم که از سیستم First Click Free سوء استفاده می کنه، وب سایتای متخلف مبادرت به طراحی صفحاتی می کنن که محتوای اونا واسه رباتا و موتورهای جستجو میشه دید اما کاربران واسه مشاهده اونا موظف به ثبت نام، ورود و یا به عضویت درآمدن در بخش خبرنامه هستن. این اقدام برخلاف قوانین First Click Free Policy گوگله و وب سایتایی که با این مضمون مبادرت به جذب بازدید کنن جریمه می شن.

اینجور موردی در حالت عادی مشکلی نداره اما از جایی که تقریباً بیشتر بازدیدهای یه سایت از طرف موتور جستجوی Google هستن، گوگل به کاربرانی که از راه موتور جستجویش به اینجور صفحاتی برگشت داده می شن تضمین میده که باید به محتوای جستجو شده در اون صفحات دسترسی داشته باشن. در این حالت اگه یه سایت برخلاف این قانون بکنه جریمه می شه.

جریمه درنظر گرفته شده واسه این تخلف:

تقریباً مثل نوع اول، وب سایتای متخلف در صورت انجام این کار، باعث می شن تا اون صفحات از یافته های موتورهای جستجو حذف شن. در صورت تکرار این موضوع در صفحات دیگه، گوگل کل صفحات سایت شما رو به بلک لیست (بلک لیست (لیست سیاه)) خود اضافه می کنه و واسه یه مدت مشخص، هیچ لینکی از سایت شما در یافته های موتور جستجوی Google به نمایش در نمیاد.

 راه حل برطرف سازی این مشکل:

  • باید صفحاتی از سایت خود که در موتور جستجوی گوگل با عنوان دسترسی رایگان به محتوا ایندکس شدن رو طوری طراحی کنین که کاربران مجبور به ثبت نام و یا ورود به پنل واسه مشاهده محتوای اون نباشن. اگه قصد ساخت اینجور صفحاتی دارین، نباید اونا رو در گوگل ایندکس کنین.
  • بعد از انجام این کار، یه درخواست مطرح کرده و از اپراتورهای گوگل بخواین که سایت شما رو دوبارهً بررسی کنن.

۳٫ هک شدن و یا ناامن شناخته شدن یه سایت

هک شدن یه سایت این روزا دردسرهای خیلی بیشتری داره. حالا به جز مشکلات مربوط به از دست رفتن و یا در خطر معلوم قرار گرفتن اطلاعات، گوگل هم وب سایتای هک شده رو در لیست ممنوعه خود قرار میده. شما با هک شدن نه فقط اطلاعات مهم سایت خودتون رو شایدً از دست میدید، بلکه جریمه شدن از سمت گوگل هم مثل نمک روی زخم شما میشه. پس باید به بحث امنیت سایت خود شدیدا اهمیت بدین.

مشکلات

البته این حرکت Google فقطً یه اقدام امنیتی به خاطر جلوگیری از سوء کاربرده های هکرها هستش. چون که در گذشته هکرها با هک کردن و نفوذ به وب سایتای معروف، انگار از اطلاعات اون وب سایتا به نفع خودشون استفاده می کردن و حتی درخواست باج می کردن که حالا با این سیستم گوگل، این مسئله تا حدی جلوگیری شده.

هک

سیستمی که گوگل با کمک اون وب سایتای هک شده رو می شناسونه، درواقع پیدا کردن لینکای داغون کننده و یا محتوا و بدافزارهاییه که به شکل هر سایتی ممکنه یافت شه. این یعنی حتماً احتیاجی نیس که سایت شما به وسیله یه هکر هک شده باشه تا شما جریمه شید! ممکنه حتی بدون دخالت یه شخص سوم، سایت شما به عنوان یه سایت نا امن شناخته شه.

این روزا با گسترش هرچه بیشتر وسیله ها و فایلای داغون کننده در اینترنت، احتمال آلوده شدن سایت شما به این بدافزارها کم نیس. پس باید توجه خاصی به مسئله امنیت سایت خود داشته باشین تا نه فقط اطلاعات ارزشمندتون رو به خطر نندازین، بلکه احتمال جریمه شدن از طرف گوگل رو هم به صفر برسونین.

بیشتر بدونین: ۵ نکته جهت بهبود امنیت سایت

به خاطر افزایش امنیت و جلوگیری از این اتفاق ناخوشایند نکات زیر رو انجام بدین :

  • از سرویسای میزبانی وب امن و مطمئن هاست خودتون رو جفت و جور کنین و از پشتیبانی اون سرویس درخواست بک آپای روزانه کنین و هم اینکه مطمئن شید که سرویس مورد نظر دارای تیم پشتیبانی و تیم فنی و امنیتی هستش تا در صورت بروز هرگونه مشکل بتونین روی کمک اونا حساب کنین.
  • به محض اینکه احساس کردین سایت شما زیر حملات هکرها قرار گرفته و یا ممکنه هکرها به اون نفود کرده باشن، از سیستم قرنطینه گوگل وب مسترتولز استفاده کنین و سایت خودتون رو قرنطینه کنین تا آسیبای بیشتری به اون وارد نشه.
  • از Google Search Console به خاطر فهمیدن نوع هک شدن سایتتون کمک بگیرین.
  • هرگونه وسیله، نرم افزار، افزونه و فایلای مشکوک رو از روی هاست و سایت خودتون خط بزنین.
  • دیتابیس سایت و هاست خودتون رو با کمک وسایل عرضه شده در این مورد پاکسازی کنین.
  • از بخش مربوطه، یه درخواست واسه بررسی سایت خودتون به وسیله گوگل بفرستید تا کارشناسان اون با بررسی سایت شما، وجود چاله های امنیتی و خطرناک رو گزارش بدن.
  • از سیستما و پروتوکولای امن واسه هاست و سایت خود استفاده کنین. همیشه یه بک آپ جدید از محتوای کلی سایتتون داشته باشین.

مقاله پیشنهادی: چیه و به چه دلیل به کار گیری اون مهمه؟

۴٫ به کار گیری فوت وفن متن یا لینکای مخفی (Hidden Text and Links)

یکی دیگه از فوت وفنای سئوی کلاه سیاه، به کار گیری متون یا لینکای مخفی به خاطر دستکاری رتبه بندیای موتورهای جستجوئه که گوگل اونو در این صفحه رسماً یکی از تخلفای لیست مخصوص خود معرفی کرده. این فوت وفن در واقع به کار گیری هرگونه وسیله یا شرایطیه که در اون محتوای متنی مورد نظر واسه کاربران و بازدیدکنندگان قابل مشاهده نباشه.

اینجور مسئله ای ممکنه به صورت اشتباهی و غیرارادی صورت بگیره. مثلاً ممکنه شما تو یه مطلب، از متنای سفید رنگ استفاده کنین. معمولاً رنگ پس زمینه بخش body قالب سایتا هم سفید رنگه. در این صورت اینجور اتفاقی باعث می شه تا متن نوشته شما و رنگ پس زمینه هر دو سفید باشن و اون متن دیده نشه. همین نکته در مورد متنای لینک دار هم صدق می کنه. البته در بعضی موارد دیگه، طراحی رابط کاربری وب سایتا ممکنه به شکلی باشه که متنای لینک دار با متنای عادی فرق نداشته باشن و بخاطر این کلمات یا عبارات لینک دار شده مشخص نباشن. اگه سایت شما اینجور مشکلی داره، شایدً اون صفحه از سایت شما جریمه شده و یا می شه.

واقعا ایده سیاسی گوگل اینه که سایت شما هرطوری که واسه یه موتور جستجو “